Categorie: "Ondernemersnieuws"

Nieuwe trend: halfformaat snacks voor bedrijfsrestaurants

halve kroketEr is een nieuwe trend in wording. De halfformaat snacks. Ze zijn zojuist geintroduceerd in Prorest bedrijfsrestaurants, maar gaan zich absoluut verder over Nederland verspreiden. De eerste officiële ‘halve kroket’ van Nederland voor bedrijfsrestaurants is namelijk een feit.  Onder het mom van ‘de helft zoveel, dubbel zo goed’ is de ‘halve kroket’ synoniem voor kleinere lunchporties op de werkvloer. Werknemers kunnen zo tijdens de lunch met gemak 24.000 kilocalorieën op jaarbasis besparen en toch gewoon met regelmaat een snack, soepje of andere warme hap blijven nuttigen. Jaarlijks eet 63% van de Nederlandse medewerkers namelijk wel eens een snack op het werk. Elke werknemer is jaarlijks goed voor 23 kroketten (bron: Koninklijke Horeca Nederland).

Aanrader: dagelijkse ondernemersquote

Ken je Mfactor? Nee? Geen man overboord. Ik ook niet, totdat ik in mijn mailbox een bericht vond met als titel ‘dagelijkse quote’. Mfactor gelooft per definitie niet in ongemotiveerde mensen. Maar wél in mensen die gemotiveerd zijn om iets niet te doen. Dat is een wezenlijk verschil! Ze inspireren dagelijks met hun inspiratieservice duizenden ondernemers.

Sanoma Digital neemt belang in Yunoo

Nadat Sanoma Digital bekend maakte energieprijzen te kopen, heeft ze nu een belang genomen in het digitale huishoudboekje Yunoo. Het Utrechtse bedrijf gebruikt de financiering om te groeien tot boven de 100.000 klanten en later boven de internationale groei.

Deze overname past bij de landelijke verwachting van PricewaterhouseCoopers http://www.pwc.com/NL/nl/publicaties/media-ma-insights-2010.jhtml dat dit jaar de overnamemarkt in de mediamarkt een opleving zal kennen, omdat de traditionele uitgeefconcerns steeds meer belangen zullen gaan nemen in digitale bedrijven. Uitgeverijen waarbij de advertentie-inkomsten uit print onder druk staan, zullen voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor een nieuwe impuls. Zij ontkomen niet aan een transformatie om het hoofd boven water te houden.

Sanoma Digital steekt ruim 1 miljoen euro in Yunoo om zijn portfolio informatie- en vergelijkingdiensten uit te breiden. Het gaat om een minderheidsbelang, met de optie dat belang uit te breiden. Directeur Patrick van der Tuin zegt tegen Emerce: “We waren op zoek naar een investeerder die ook als strategisch partner kan fungeren. Sanoma brengt een groot netwerk mee en kan ons helpen het klantenbestand van ruim 40.000 nu op te schroeven naar een kritische massa van zeker 100.000″.

‘Een Tsunami over ZZP-ers’

ZZP-Nederland (de belangenorganisatie voor 10.000 ZZP-ers en freelancers) is het niet echt eens met de berichtgeving van de media over ZZP-ers. Sterker nog, zij stellen dat de media onterecht doet alsof er een ‘Tsunami over zelfstandig Nederland valt’. De daling van 20.000 ZZP-ers in het derde kwartaal van 2009 t.o.v. hetzelfde kwartaal in 2008 vinden zij ook niet echt zorgwekkend. Deze onderzoeksresultaten van het CBS zouden een vertekend beeld geven. http://www.zzp-nederland.nl/nieuws/97925-cbs-20000-zzpers-minder-dan-20 

Massale corporate zoektocht Social Media

social_network_logosMenig bedrijf is op dit moment knap zenuwachtig aan het worden van het sterk oprukkende social media geluid. Wat is het? Wat kan ik ermee? Wat moet ik ermee? Workshops Social Media zijn niet van de lucht en trekken volle zalen. Google maar eens op ‘workshop Social Media’ (pagina’s uit Nederland) en je krijgt maar liefst 185.000 min of meer relevante hits! 

De corporate zoektocht naar de mogelijkheden van de inzet van social media lijkt met de dag massaler te worden. Ook in de autobranche. Op 3 februari is er een workshop social media, speciaal voor deze sector gepland en het aantal aanmeldingen is ver boven verwachting. http://automotiveinsiders.nl/news/17/56/Workshop-Social-Media-en-Zoekmachinemarketing.html

Ondernemen.blog.nl zal voortaan regelmatig ‘social media’ nieuws, tips, trends en ontwikkelingen gaan brengen. Om te beginnen dit filmpje waarin je de 22 laatste trends aantreft rondom social media: http://www.slideshare.net/pk2000/22-social-media-trends?from=share_email

Onderstaand stukje proza over de Do’s & Don’ts rondom het gebruik van Twitter voor bedrijven wilde ik je niet onthouden:

DO’S

Visitekaartje spelen
Of het nu om je eigen bedrijf gaat of om een groot bedrijf waarvoor je werkt, het devies is: gedraag je alleen zoals je wilt dat mensen jouw bedrijf zien. Geef dus nooit op collega’s of concurrenten af en zeur ook niet te veel als het een keer niet meezit. Giannattasio: ”Behalve als zeuren je werk is, zoals bij Bert Brussen. Hij mag zo negatief doen als hij wil.”

Laat weten wat je wil
Heb je een nieuw idee of een koerswijziging in gedachten, dan moet je dat niet voor jezelf houden. Je volgers zijn je potentiële opdrachtgevers. Daarbij is het verstandig om toe te geven als je een misser hebt gemaakt. Van den Bosch: ”Eerlijk blijven is het credo, anders kom je ongeloofwaardig over.”

Over je zieke kat tweeten
Het uitgangspunt van Twitter is delen. Dat kun je zakelijk goed benutten; zelfs informatie over een broodje kaas of over je zieke kat. Van den Bosch: ”Dat soort berichten kan vertrouwen geven, omdat het je bedrijf een gezicht geeft.”

Volgers vleien
Het is goed mensen te betrekken bij het ontwikkelen van je concepten. Twee mensen weten altijd meer dan één, dus je product kan er daadwerkelijk beter van worden. Van den Bosch: ”En mensen voelen zich gevleid als je hun mening vraagt, waardoor ze ook weer aan jou zullen denken als zij hulp nodig hebben.”

Nee zeggen tegen vervelende volgers
Het is leuk om veel volgers te hebben. Maar als je Twitter voor zakelijke doeleinden gebruikt, mag je best selectief zijn en mensen die je vervelend vindt, blokkeren. Giannattasio: ”Kwaliteit gaat boven kwantiteit. Als je volgers niets voor je kunnen betekenen, zegt het aantal dus ook niets.”

DON’TS

Met tegenzin twitteren
Als je geen behoefte voelt een aantal keer per dag berichten achter te laten over je doen en laten, dan is Twitter gewoon niets voor jou. Giannattasio: ”Je moet een beetje adhd’er zijn en het moet bij je passen. Als je zin moet maken, kun je er beter mee stoppen.”

Schreeuwen
Giannattasio: ”Nu nog drie dagen Twitterkorting op onze likeurproeverij met aansluitend sloepentocht! Zo ben je geen mens, maar een bedrijfsuitjesboer. Die schreeuwerige, Amerikaanse manier van marketen werkt in Nederland niet.”

Zakelijk en hobby door elkaar
Als je voor jezelf werkt, kun je het beste alles op één account zetten. Privé-ervaringen geven je bedrijf een persoonlijk tintje. Van den Bosch: ”In sommige gevallen is het wel handig om twee accounts te hebben, als je – zoals ik bijvoorbeeld – ook blogt over schaatsen. Daar zitten mijn zakelijke contacten niet per se  op te wachten.”

De boel belazeren
Blijf jezelf. Als je de boel loopt te neppen, val je uiteindelijk toch door de mand. Dat komt omdat het zo’n persoonlijk medium is. Iedereen ziet en leest alles, dus liegen is meestal niet lang vol te houden. Giannattasio: ”Ook is het belangrijk om als je een idee van iemand overneemt, dit altijd te retweeten zodat de oorspronkelijke auteur zichtbaar is. Anders pleeg je plagiaat en dat kan je bedrijf de kop kosten.”

Automatisch antwoorden
Bij e-mails vinden we het normaal, maar automatische antwoorden kun je op Twitter beter achterwege laten. Van den Bosch: ”Automatische direct messages zijn heel storend; het haalt het hele persoonlijke karakter weg en dat is nu juist precies de kracht van dit soort sociale media.’ (CLAUDIA RUIGENDIJK) (bron: Het Parool)

Shortlist Managementboek vh Jaar bekend

De zes managementboeken die dit jaar kans maken op de titel Managementboek van het Jaar zijn vandaag bekend gemaakt. Wellicht handig om even notie te nemen van deze titels als je van plan was om in de voorjaarsvakantie je managementkwaliteiten al lezend naar een hoger niveau te tillen.

MKB: 1,3 miljoen voertuigen

2454346958_969365aea3EIM heeft met MKB Nederland en NEA het wagenpark van MKB-bedrijven over 2008 in kaart gebracht. 1,3 Miljoen voertuigen zijn in bezit van MKB-bedrijven. Dit wagenpark bestond uit 458.000 personenauto’s, 242.000 bestelauto’s en 99.000 vrachtwagens.

Uitgaande van het totale Nederlandse wagenpark  is daarmee ongeveer 10% van de personenwagens, ongeveer 50% van de bestelwagens en 80% van vrachtwagens van MKB-bedrijven. De meeste voertuigen bevinden zich in de groothandel, transport en dienstverlening en de zakelijke verhuur (waaronder ook lease).

 In 2008 was 1,7 procent van de personenauto’s in eigendom van het MKB een elektrische auto (Toyota Prius en de Honda Civic Hybrid). Kleinere bedrijven gebruiken oudere voertuigen.