Hoe benut je optimaal je content als bedrijf?

Wat mij opvalt is dat zoveel bedrijven (hoe groter, hoe vaker het geval) worstelen met het contentvraagstuk in hun bedrijf. Ze weten dat ze veel kennis en kunde in huis hebben maar weten het niet goed en voldoende continue te ontsluiten naar de buitenwereld.

Een contentstrategie ontbreekt en ook de bijbehorende channelmanagement (dus via welke communicatiekanalen gaat welke content naar buiten?) Enorm jammer want de bedrijven die daar wel toe in staat zijn, gaan een enorm communicatief voordeel krijgen. Geven is namelijk nemen tegenwoordig. Als jij je klanten regelmatig voorziet van nieuwe inspiratie, nieuwe kennis, dan zal hun loyaliteit richting jou als bedrijf alleen maar groeien.

Belangrijke voorwaarden om je content optimaal te benutten:

1. je content moet wel echt inspelen op de behoeftes van je doelgroep (dus doe eerst een inventarisatie).

2. je contentstroom moet wel continue op gang blijven. Geen hit en run dus.

3. je moet de call to action na het geven van de content niet vergeten.

4. je moet content geven die niet overduidelijk alleen maar zendergericht is.

5. je content dient bij voorkeur uniek te zijn.

6. je content gaat het meest voor je werken als je deze via een uitgekiend netwerk van communicatiekanalen (zowel je eigen als externe) de weg naar de doelgroep laat vinden. Zorg dus voor een goede architectuur op dat vlak.

 

Slechts enkele voorbeelden van mogelijk waardevolle content denkrichtingen voor je klanten:

1. tips

2. trends

3. (markt)visiestukken

4. onderzoeken

5. (video)handleidingen

In mijn optiek, doen bedrijven er in deze fase van ontdekken goed aan om de contentontsluiting vooralsnog bij een expert onder te brengen om zo de juiste procedures, juiste tone of voice en juiste kanalen aan te boren en alle eerste kinderziektes snel de kop te kunnen bieden. Ook weet je dan zeker dat de continuïteit en focus niet verloren gaat in de dagelijkse waan van de dag omdat deze persoon er verantwoordelijk voor is. Dit kan een contentmanager zijn in het eigen bedrijf en anders toch maar uitbesteden bij bijvoorbeeld een communicatiebureau met een bewezen staat van dienst op dat vlak:-)

Eerlijk is eerlijk, deze laatste suggestie is natuurlijk niet geheel losstaand van het feit dat ik zelf zo’n bureau bezit en daar dagelijks ervaring heb met het ontsluiten van content voor bedrijven en zie wat de meerwaarde daarvan is voor de bedrijven. Ze hebben een soort van extra politieagente in huis daar waar nodig om content extra snel te ontsluiten als e.e.a. niet los komt.

Lees ook:Tip: blog op het juiste platform
Lees ook:Het Parool-Pathé clubgevoel
Lees ook:Meer peper voor je medewerkers
Lees ook:Commerciële valkuil autobedrijven op Social Media
Lees ook:Hoe maak je een virale video?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.