De baas zelf of de medewerker?

img0676Opdrachtgevers in de dienstverlenende sector zouden minder vaak moeten denken dat de ondernemer zelf ook degene is binnen het bedrijf waar ze het beste door kunnen worden bediend en die het beste hun zakelijke behoeften zou kunnen vervullen.

Sterk

Terecht of onterecht, hoe krachtiger de ondernemer zelf is en hoe meer deze persoonlijk betrokken is en ook veel werk ‘binnenhaalt’ , hoe lastiger het is voor de medewerkers om zich staande te houden als het gaat om de initiële achterstand die ze bij de klant van meet af aan in dit opzicht al hebben. Deze medewerkers moeten echt sterk in hun eigen schoenen staan, willen ze zich niets aantrekken van het feit dat ze voor de opdrachtgever eigenlijk in eerste instantie tweede keuze zijn. Dus op z’n minst moeten ze sterk in zichzelf geloven en de zin, de kracht en het doorzettingsvermogen hebben om de opdrachtgever in kwestie het tegendeel te bewijzen. Dit zijn al kwaliteiten an sich!

Neusje

Ik vind deze voorkeur voor de ondernemer zelf van de ene kant begrijpelijk want als die persoon niet het neusje van de zalm zou zijn, wie dan wel binnen het bedrijf? Immers, deze persoon heeft het bedrijf ook groot gemaakt en dan moet je toch wel erg goed zijn, zo wordt vaak gedacht. Maar dit sluit niet uit dat die ondernemer ook een team met mensen om zich heen kan hebben verzameld die minstens zo goed kunnen zijn in hun vak. De ondernemer verzamelt immers bij voorkeur mensen om zich heen die op dezelfde wijze naar de klant, het product of de dienst aankijken. Dezelfde durf en drive hebben. Natuurlijk kan dat nooit helemaal hetzelfde zijn maar er leiden nu eenmaal ook meerdere wegen naar Rome. Het kan vaak linksom maar ook rechtsom. Als je maar dezelfde vastberadenheid hebt om successen te behalen voor je opdrachtgevers.

Matchmaking

Bovendien is ook elke opdrachtgever uniek in zijn soort en behoeftes. Soms past inderdaad de gedreven, jachtige ondernemer daar het beste bij. Soms juist helemaal niet en moet je juist de altijd bereikbare, punctuele steengoede medewerker hebben. Dat is de taak van de ondernemer. Om dan te kijken wie het meest geschikt is en soms over je eigen schaduw heen te kijken en ook over die van de opdrachtgever die vaak alleen maar de ondernemer voor ogen heeft. Matchmaken zeg maar.

Lekker

De ondernemer zelf heeft zich vaak ook nog met honderd en één andere zaken zich bezig te houden qua bedrijfsvoering. De medewerker niet. Deze kan zich helemaal concentreren op de opdrachtgever en zijn vraagstuk. Hoe lekker is dat als opdrachtgever? Bovendien ben je dan ook nog eens verzekerd van een ondernemer die uiteraard eindverantwoordelijk is en altijd meekijkt op de één of andere manier. Twee voor de prijs van één!

Minachting

In de praktijk merk ik dat na de aanvankelijke vorm van minachting (want dat is het in zekere zin toch) er daarna juist een zeer sterke band tussen adviseur en opdrachtgever ontstaat als de adviseur heeft stand gehouden. Immers, de opdrachtgever wordt keer op keer alleen maar overtroffen in zijn verwachtingen! Kortom, opdrachtgevers, als je eenmaal voor een bedrijf hebt gekozen vanwege de naam, expertise en scores, maak het dan de adviseur die jou gaat servicen alstublieft niet te gemakkelijk en vertrouw er direct vanaf het begin echt op dat je minstens dezelfde kwaliteit krijgt, ook al is het een andere persoon dan de ondernemer. Als je dat namelijk niet doet, kunnen ze je wel erg makkelijk positief verrassen. Immers, je verwacht er niet veel van en dan is het makkelijk scoren.

Blijf

En adviseurs, houd vol als er aanvankelijk door een opdrachtgever vooral gevraagd wordt naar de visie van de ondernemer en of de ondernemer er ook bij kan zijn bij een bespreking. Houd vol, geloof in jezelf en creëer het ene na het andere wapenfeit dat je een even goede keuze bent als de ondernemer zelf.

Ondernemerstip

Een erg belangrijke tip hierbij voor ons als ondernemers: zorg er wel voor dat je ook zelf toch nog een belangrijke band houdt met zowel je opdrachtgevers als je werknemers anders doe je er aan het einde van de rit zelf niet eens meer toe. Ook al heb je alles mogelijk gemaakt. Als je niet oppast is de opdrachtgever voortaan ‘verknocht’  aan de werknemer en die kan deze dus ook vanuit een andere positie gaan bedienen na een bepaalde tijd. Dus zorg dat je bij beide een belangrijke toegevoegde waarde blijft houden zodat iedereen happy en samen blijft!

Broedende zwaan

En last but not least: zorg er uiteraard voor dat je team ook daadwerkelijk op niveau is en blijft!! Stel een opdrachtgever wat dat betreft nooit teleur die zoveel fiducie in jouw oordeel heeft gehad dat hij zich door jouw bureau laat vertegenwoordigen ook al ben jij dat zelf niet. Dit krijg je namelijk minder snel te horen. De adviseur zal het niet snel erkennen en de opdrachtgever zal niet snel als ‘verrader’ te boek willen staan, totdat het te laat is.

Bovenop

Dus ook hier weer: blijf er bovenop zitten! Zoals met alles. Neem een voorbeeld aan de broedende zwaan (die kwam ik vandaag onderweg tegen :-) ). Alles om je heen in de gaten en op afstand houden en tegelijkertijd de mooiste dingen onder je vleugels laten ontstaan! En een optimale loyaliteit en langetermijnrelatie met je (zakelijke) partners hoog in het vaandel houden. Dat doen zwanen ook. Die blijven erg lang bij elkaar en hebben daar ook geen zware anti-concurrentiebedingen etc. voor nodig.

Lees ook:PR bureaus onzichtbaar
Lees ook:Ik wil alleen de ondernemer!
Lees ook:Twitterondernemers vervangen elkaar bij vakantie en ziekte
Lees ook:Gratis mobiliteitscan voor MKB
Lees ook:Rasechte ondernemers gezocht voor interview

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.