“MKB-ers zijn ambtenaren”

0_9111“Iedereen die zegt een ondernemer te zijn, is het meestal niet,” aldus de succesvolle en spraakmakende ondernemer Robert Heilbron. Heilbron is de man achter het snelst groeiende lingeriemerk van Europa (SAPPH). In 2 jaar tijd wist hij met SAPPH 12 miljoen euro omzet te behalen. Heilbron is al 40 jaar ondernemer en geeft aan tot zijn dood te blijven ondernemen. Over het MKB is hij al net zo uitgesproken. “Dat vind ik wel zo’n algemeen orgaan. Die zeggen ondernemers te zijn, maar zijn in feite ambtenaren.”

Ondernemen.blog.nl laat periodiek succesvolle of spraakmakende ondernemers aan het woord over hun ambities, inspiratie en ondernemerswereld. Doel is vooral de mens achter de ondernemer iets beter te leren kennen. Ter lering ende vermaak. De beurt was aan Robert Heilbron (CEO van het lingeriemerk SAPPH en ex-O’Neill) die uiteraard op de hem zo kenmerkende eigenzinnige manier de vragen beantwoordde.  

O:  Wat is het grootste verbeterpunt/aandachtspunt voor het MKB in 2010 in jouw ogen in het algemeen?

RH: Meer doen en minder praten. 

O: Welke trends op jouw vakgebied zou je willen belichten?_MG_1040lingfixporhair

RH: Geen. Ik ben de trend.

 O: Waarom ben jij ondernemer?

RH: Een ondernemer weet niet dat ie onderneemt omdat ondernemen zijn karakter is. Dat doe je automatisch. Iedereen die zegt een ondernemer te zijn, is het meestal niet.

 O: Hoe kijk jij aan tegen vrouwelijke ondernemers?

RH: De gemiddelde Nederlandse zakenvrouw is veel te behoudend en niet erg sexy. Hierin moet ik natuurlijk wel een uitzondering maken op mijn waarde collega Marlies Dekkers, die kwam altijd wel lekker ondeugend over op de buis, maar sinds SAPPH zo succesvol is, lijkt het wel of ze de hele dag zure bommen eet. Het enige leuke wijf in de business vind ik die eigenaresse van Super Trash, Olcay Gulsen. Die snapt ’t tenminste.

 O: Is er nog ruimte voor een andere zakelijke ambitie?

RH: Weer een grote tent opbouwen, maar dat is niet alleen zakelijk. Ook eerzucht speelt een grote rol.

O: Tot slot nog iets  nieuws dat je met ons wil delen?

RH: In juli komen we met Sapph Design op de markt. Na het middensegment willen we hiermee het hogere segment gaan veroveren. Het wordt ‘Class with a touch of Trash’. De eerste Sapph Design Collectie bestaat  uit  twee series voor het seizoen herfst/winter 2010/2011. De  eerste levering  is in juli,  de tweede in september. Beide series bestaan  uit  zeven  ontwerpen in diverse kleuren. Het maatbereik loopt van A tot en met F.

Meer Heilbron? http://www.youtube.com/watch?v=b5Kw4kroheI

Lees ook:Heilbron haalt uit naar de autobranche
Lees ook:Ondernemen zonder grenzen
Lees ook:Hoezo kunnen kunstenaars geen ondernemers zijn?
Lees ook:Wat voor ondernemer ben jij?
Lees ook:Tegendraadse denktank van ondernemers

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.