Bedrijfsleven koopt verkeerd in

inkoopGisterenavond is het boek `Inkoop` van Gerco Rietveld gekozen tot Managementboek van het jaar 2010. De jury roemde onder andere de vele praktische oplossingen die de auteur, groot expert op het gebied van inkoop, aandraagt op dit gebied. Volgens de auteur is dit hoog nodig want we sturen nu o.a. teveel op prijs en onvoldoende op kwaliteit waardoor uiteindelijk je qua prijsstelling juist ook weer hoger wordt in plaats van lager en je vele andere extra’s risico’s loopt zoals uitval van levering en kwaliteitsslijtage. Hij noemde Toyota als voorbeeld.

Beknopte samenvatting

Het boek is bestemd voor iedereen die zich bezighoudt met inkoop of zich daarmee wil gaan bezighouden. Zowel in het bedrijfsleven als binnen non-profit instellingen. Rietveld stelt dat het inkopen in bedrijven en instellingen op dit moment door de crisis een snelle promotie heeft gemaakt van `backroom naar boardroom` maar nog altijd niet goed wordt ingezet en geen volwaardig onderdeel is van de dagelijkse businessstrategie.

Doordat er vooral een focus ligt op prijs worden massaal toeleveranciers uitgeknepen. Wat men hierbij niet beseft dat je veel beter kunt sturen op kwaliteit bij inkoop dan op prijs. Uiteindelijk wordt de prijs daardoor ook weer lager. Kortom, de hoogste tijd om inkoop businessgedreven te maken en de business inkoopgedreven.

Rietveld beschrijft een nieuw inkoopconcept. Organisaties moeten volgens Rietveld (kern)leveranciers integreren in de businessstrategie. De besturing van een organisatie – publiek of privaat – kan niet beperkt blijven tot de prestaties van de eigen organisatie.

Gerco Rietveld

gercoGerco is oprichter en voormalig directeur van het eerste inkoopadviesbureau in Nederland. Nu is hij onder meer bestuurslid van de Westerse denktank Future Purchasing Research Foundation en strategy consultant bij advies- en onderzoeksbureau Significant. Eerder had Rietveld bancaire functies bij NMB Bank en gaf hij leiding aan het Concern Inkoopbedrijf van ING Groep.

Binnenkort heeft Ondernemen.blog.nl een interview met Rietveld over dit onderwerp. Kortom, wordt vervolgd.

Het  boek `Inkoop` bestellen? http://www.managementboek.nl/boek/9789012581240/inkoop_-_een_nieuw_paradigma_gerco_rietveld

Lees ook:‘Bedrijven moeten heel anders inkopen’
Lees ook:19 januari: shortlist ManagementBoek Van Het Jaar bekend
Lees ook:Tip: deelbaar kerstgeschenk
Lees ook:Slimmer werken door ‘Lifehacking’
Lees ook:‘Ambities, adviezen voor ondernemers’ Ondernemersboek van het Jaar

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Naam

Website

Het kan vijf minuten duren voordat nieuwe reacties zichtbaar zijn.